Statut
Uchwała Nr XXXVIII/209/05
Rady Miejskiej Wałbrzycha
z dnia 29 marca 2005 roku
w sprawie nadania Statutu Zarządowi Dróg i Komunikacji w Wałbrzychu - jednostce budżetowej Gminy Wałbrzych (Dz.U.Woj.Dolnośl. Nr 93 poz. 2042 z 2005r.) (ze zm).
Rady Miejskiej Wałbrzycha
z dnia 29 marca 2005 roku
W WAŁBRZYCHU
Postanowienia ogólne
Podstawa prawna
Przedmiot działania ZDiK
a) realizacja zadań własnych na publicznych drogach gminnych - prowadzenie spraw związanych z realizacją inwestycji drogowych, w tym opracowywanie projektów planów finansowych budowy dróg oraz obiektów mostowych,
b) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów obowiązującego prawa.
a) współudział w opracowywaniu projektów planów rozwoju sieci drogowej,
b) opracowywanie projektów planów utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich,
c) utrzymywanie dróg, obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
d) realizacja zadań mających na celu przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
e) sadzenie, utrzymywanie oraz usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja zieleni w pasie drogowym,
f) realizacja zadań mających na celu przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg,
g) prowadzenie ewidencji dróg, drogowych obiektów mostowych, tuneli i przepustów,
h) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich,
i) koordynacja robót w pasie drogowym,
j) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, na umieszczanie w pasie drogowym reklam, obiektów handlowych, tymczasowych stoisk handlowych i na zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych,
k) wydawanie uzgodnień dot. trasy przejazdu po drogach publicznych pojazdów z ładunkiem lub bez ładunku o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających wielkości określone w obowiązujących przepisach,
l) wprowadzanie ograniczeń bądź zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,
m) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
n) dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego,
o) prowadzenie gospodarki gruntami i innymi nieruchomościami pozostającymi w zarządzie organu zarządzającego drogą,
p) przygotowywanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju,
r) prowadzenie płatnych miejsc postojowych, pobieranie opłat za korzystanie z płatnych miejsc postojowych oraz windykacja należności z tytułu nieuiszczenia opłaty za korzystanie z płatnych miejsc postojowych.
- na drogach publicznych, których zarządcą jest Prezydent Miasta Wałbrzycha (drogach gminnych),
- na innych drogach publicznych, na podstawie porozumień zawartych z właściwymi zarządcami dróg, w zakresie określonym w porozumieniach.
a) opracowywanie projektów planów utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich,
b) utrzymanie dróg, obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
c) realizacja zadań mających na celu przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
d) pielęgnacja zieleni w obrębie dróg wewnętrznych,
e) prowadzenie ewidencji dróg, drogowych obiektów mostowych, tuneli i przepustów,
f) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich,
g) ochrona dróg wewnętrznych w przypadku awarii urządzeń infrastruktury uzbrojenia podziemnego i innych zajęć,
h) zawieranie umów na zajęcie pasa drogowego, na umieszczanie w pasie drogowym reklam, obiektów handlowych, tymczasowych stoisk handlowych i na zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat,
i) wprowadzanie ograniczeń bądź zamykanie dróg wewnętrznych i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu, w przypadku wystąpienia bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa osób lub mienia,
j) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu.
a) utrzymywanie kolektorów kanalizacji deszczowej, zbierających wody opadowe z dróg publicznych gminnych, dróg wewnętrznych stanowiących mienie komunalne Gminy Wałbrzych oraz terenów przyległych do dróg publicznych i dróg wewnętrznych stanowiących mienie komunalne Gminy Wałbrzych, z wyłączeniem:
- sieci deszczowych obsługujących tereny przyległe do dróg publicznych,
- kanalizacji deszczowej zbierającej wody opadowe wyłącznie z publicznych dróg krajowych, wojewódzkich i powiatowych,
b) realizacja inwestycji w zakresie kanalizacji deszczowej.
a) zawieranie umów na dostarczenie energii elektrycznej do punktów oświetleniowych zlokalizowanych na drogach publicznych w granicach administracyjnych Miasta Wałbrzycha oraz na drogach wewnętrznych stanowiących mienie komunalne Gminy Wałbrzych,
b) eksploatacja urządzeń oświetlenia drogowego na drogach publicznych w granicach administracyjnych Miasta Wałbrzycha oraz na drogach wewnętrznych stanowiących mienie komunalne Gminy Wałbrzych,
c) realizacja inwestycji w zakresie oświetlenia drogowego na drogach publicznych gminnych w granicach administracyjnych Miasta Wałbrzycha oraz na drogach wewnętrznych stanowiących mienie komunalne Gminy Wałbrzych.
a) zarządzanie komunikacją miejską,
b) ustalanie zadań przewozowych w komunikacji miejskiej,
c) analiza stanu komunikacji miejskiej zmierzająca do podnoszenia jakości usług przewozowych,
d) tworzenie linii i połączeń komunikacyjnych,
e) rozpatrywanie wniosków i wydawanie zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym oraz zezwoleń na wykonywanie regularnych specjalnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym,
f) uzgadnianie wniosków w sprawie wydania przez starostę zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym oraz zezwoleń na wykonywanie regularnych specjalnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym,
g) kontrola przedsiębiorców dla których organem nadzorującym jest Prezydent Miasta Wałbrzycha w zakresie przestrzegania warunków określonych w zezwoleniach na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym oraz zezwoleniach na wykonywanie regularnych specjalnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym,
h) przeprowadzanie analizy sytuacji rynkowej w zakresie regularnego przewozu osób,
i) opracowywanie projektów rozkładów jazdy dla przewoźników,
j) organizowanie przetargów na obsługę linii komunikacyjnych oraz na świadczenie innych usług przewozowych, które zgodnie z obowiązującymi przepisami zabezpiecza Gmina Wałbrzych i zawieranie umów z przewoźnikami na przewozy pasażerskie,
k) kontrola świadczonych usług przewozowych,
l) przygotowywanie projektów założeń taryfowych w komunikacji miejskiej,
m) dystrybucja biletów obowiązujących w komunikacji miejskiej organizowanej przez Gminę Wałbrzych oraz kontrola opłat za przejazdy i windykacja należności z tytułu przejazdu bez biletu lub bez ważnego biletu,
n) opiniowanie lokalizacji przystanków autobusowych,
o) budowa, konserwacja i utrzymywanie w należytym stanie przystanków autobusowych,
p) ustalanie zasad korzystania przez przedsiębiorców z przystanków autobusowych zlokalizowanych na publicznych drogach gminnych, innych drogach publicznych, zgodnie z zawartymi porozumieniami z właściwymi zarządcami dróg i drogach wewnętrznych stanowiących mienie komunalne Gminy Wałbrzych oraz pobieranie opłat z tytułu partycypacji przez przewoźników w kosztach utrzymania czystości i porządku na przystankach,
r) promowanie komunikacji miejskiej.
a) opracowywanie planów finansowych zabezpieczających realizację statutowych zadań ZDiK w zarządzaniu drogami i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej,
b) wykonywanie innych zadań zleconych przez Prezydenta Miasta Wałbrzycha przy zapewnieniu przez Gminę Wałbrzych na ich realizację środków finansowych.
Struktura organizacyjna i nadzór nad ZDiK
Gospodarka finansowa
Mienie ZDiK
Postanowienia końcowe
"Zakres zadań, obszar działania oraz zasady gospodarki finansowej określa Statut Zarządu Dróg i Komunikacji w Wałbrzychu.".
zmiana do Statutu wprowadzona
uchwałą Nr LIII/400/06 RMW z dnia 26 czerwca 2006 roku (Dz.U.Woj.Dolnośl. Nr 147 poz. 2292 z 2006r.)